قانون آستانه دوهرتی یکی از 5 قاعده اصلی در طراحی UX است و نام خود را از محقق شرکت آی بی ام، Doherty Threshold برگرفته است که بر روی تاثیر زمان پاسخوگیی سیستم به تعاملات کاربر و میزان بهره وری کاربر در انجام کارهای سیتمی، پژوهش های گسترده ای انجام داد. در این نوشته بیشتر با کاربرد قانون آستانه دوهرتی در طراحی سایت آشنا خواهیم شد.
بر اساس این پژوهش ها وقتی سیستم با سرعت کمتر از 400 میلی ثانیه به درخواستهای کاربرانش پاسخ می دهد، بهره وری و تمرکز کاربران در به انجام رساند وظایف شان افزایش چشمگیری می یابد. برای به سر انجام رساندن یک عملیات پیچیده مانند خرید کردن از یک وب سایت ( نخندید این عملیات واقعا پیچیده است! ). مغز ما کل عملیات رو به بخشهای کوچک تقسیم میکنه و یکی یکی برای انجام اونا برنامه ریزی میکنه. بنابراین وقتی زمان پاسخگویی به سیستم بیش از 400 میلی ثانیه بشه وقفه ای در برنامه ایجاد شده و مغز حواس پرت ما که نمیتونه بیکار باشه به موضوع دیگه ای می پردازه و در نهایت ممکنه رشته کار از دست مغز در بره!
خواستگاه قانون آستانه دوهرتی:
در سال 1982 والتر ج. دوهرتی و آرویند ج. تادانی مقاله ای تحقیقاتی را در IBM Systems Journal منتشر كردند كه طبق آن زمان پاسخ رایانه برخلاف استاندارد آن زمان به جای 2000 میلی ثانیه، 400 ثانیه بود. هنگامی که کاربر فرمان اجرای دستور را اجرا کرد و در کمتر از 400 میلی ثانیه پاسخ را دریافت کرد، عنوان شد که از آستانه دوهرتی فراتر رفته است . استفاده از چنین برنامه هایی می تواند برای کاربر “اعتیاد آور” باشد.
![](https://manaid.ir/wp-content/uploads/2022/09/قانون-آستانه-دوهرتی.jpg)
چطور از این قانون استفاده کنیم؟
با بهینه کردن المانهای وب سایت ( بهینه کردن سایز و حجم عکس، استفاده از فونتهای بهینه، پرهیز از کدهای جاوا اسکریپت سنگین و …) تلاش کنیم زمان بارگزرای و پاسخ به تعاملات کاربر را در کمتر از 400 میلی ثانیه نگه داریم.
انیمیشن یکی از روش های بصری رایج برای این است که به کاربر بفهمانیم بارگیری یا پردازشی در پس زمینه در حال انجام است که می توان برای تحمل پذیر تر کردن صبر برای کاربران استفاده کرد.
نوار پیشرفت (Progress bar) نیز می توانند ذهن را همچنان در گیر عملیات نگه دارند و به تحمل زمان انتظار کمک کنند.
البته به یاد داشته باشید گاهی افزایش هدفمند تاخیر در یک فرآیند می تواند در واقع ارزش ادراکی آن را افزایش داده و احساس اعتماد را القا کند ، حتی اگر فرآیند در واقع زمان بسیار کمتری داشته باشد!
در طراحی پویا نمایی ها ( انیمیشن ها) چه در css و چه به صورت Js سعی کنید مدت زمان انیمیشن را کمتر از 400 میلی ثانیه قرار دهید
جمع بندی
اگر فکر میکنید 400میلی ثانیه خیلی زیاد است بد نیست بدانید که مغز ما یک تصویر را 100 میلی ثانیه پردازش می کند. میانگین زمان واکنش ما 250 میلی ثانیه است! و گوگل متریال زمان انیمیشن های ساده را 100 میلی ثانیه پیشنهاد میکنه و انیمیشنهای پیچیده نباید بیش از 500 میلی ثانیه طول بکشه.
پس یادتون باشه وقتی کاربرا انتظار دارن با یه کلیک به تمام دنیا وصل بشن 400 میلی ثانیه خیلی هم سریع نیست!