09913096959
support@manaid.com
SVG logoSVG logo
  • خدمات طراحی UI و UX
  • خدمات طراحی وب سایت
  • درباره ما
  • تماس با ما

10 قانون طلایی برای طراحی سایت خلاقانه

  1. خانه
  2. اصول و قوانین طراحی UX
  3. 10 قانون طلایی برای طراحی سایت خلاقانه
sen
29بهمن1403
نوشته های دیگر
کاربرد state در جاواسکریپت

راهنمای استفاده از State برای توسعه دهندگان جاوا اسکریت

قانون تسلر

کاربرد قانون تسلر در طراحی – ( Tesler’s Law )

قانون میلر (Miller’s Law)

قانون اوج-پایان ( Peak-End Rule ) و کاربرد آن در طراحی سایت و اپلیکیشن

طراحی وب سایت به کمک قوانین اصلی UX

تقریبا در دنیای امروز داشتن سایت برای هر کسب و کار یعنی وجود داشتن آن کسب . چه برای معرفی باشد، چه برای فروش و یا ارایه خدمات وب سایت امروزه اصلی ترین نقطه اتصال مخاطبان و مشتریان بالقوه با یک کسب و کار است .امروزه در شرایطی هستیم که داشتن وب سایت از مزیت به ضرورت تبدیل شده و برای متمایز شدن باید از ابزارهای دیگری استفاده کرد. یکی از برگ های برنده ای که کمپانی‌ها از کلان تا خرد برای متمایز بودن رو می‌کنند خلاقیت است.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

Toggle
  • 1- سادگی و وضوح در طراحی سایت خلاقانه
  • 2- اولویت‌بندی محتوا و اطلاعات
  • 3- واکنش‌گرا بودن طراحی سایت خلاقانه
  • 4- سرعت بارگذاری بالا
  • 5- رنگ‌ها و تایپوگرافی مناسب
  • 6- طراحی تعاملی و انیمیشن‌های کاربردی
  • 7- استفاده از فضای سفید به طور هوشمندانه در طراحی سایت خلاقانه
  • 8- فراهم کردن راه‌های ارتباطی راحت با مشتری
  • 9- استفاده از تصاویر با کیفیت و مرتبط
  • 10- تمرکز بر بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)
  • نتیجه‌گیری

در دنیای دیجیتالی که  بیشتر وب سایتها از نظر ساختار و حتی بصری شبیه به هم هستند کمی چاشنی خلاقیت می تواند کسب و کار شما را متمایز تر نشان دهد و اعتبار بیشتری به کسب و کار شما می بخشد. در این مقاله، 10 قانون طلایی طراحی سایت خلاقانه را بررسی می‌کنیم که می‌تواند نه تنها تجربه کاربری (UX) را بهبود بخشد، بلکه تأثیر مثبتی بر SEO و جلب نظر مشتریان نیز داشته باشد.

1- سادگی و وضوح در طراحی سایت خلاقانه

یکی از مهم‌ترین اصول طراحی سایت خلاقانه، سادگی است. طراحی حداقلی یا مینیمال رویکردی نوین است که اغلب برندهای بزرگ برای انتقال پیامهایی مانند لوکس بودن، خاص بودن و غیره… در طراحی سایت خود به کار می‌برند. از آنجایی که ذهن برای پردازش اطلاعات لحظه ای محدودیت دارد طراحی سایت مینیمال می تواند به کاربران کمک کند به راحتی اطلاعات مورد نظر خود یافته و اطلاعات مربوط به آن را تحلیل و بررسی کند.

طراحی های  شلوغ، پر جزییات و پیچیده می‌تواند کاربران را سردرگم کند و تجربه کاربری را منفی کند. سادگی در طراحی به معنای حذف عناصر غیرضروری و تمرکز بر روی هدف اصلی سایت است برای آشنایی بیشتر با این تکنین طراحی پیشنهاد می‌کنم مقاله طراحی سایت مینیمال به کمک تکنیک‌های کاربردی را مطالعه نمایید.

2- اولویت‌بندی محتوا و اطلاعات

طراحی سایت خلاقانه - سلسله مراتب بصریترتیب و اولویت‌بندی اطلاعات که به آن سلسله مراتب بصری نیز گفته می‌شود ه به‌طور مستقیم بر تجربه کاربری تأثیر می‌گذارد. سلسله مراتب بصری به زبان ساده یعنی محتوای مهم‌تر باید در دسترس‌تر باشد و کاربران باید به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند. و سریعتر متوجه بشوند که مفهوم محتوا را درک کنند. کاربران معمولا در برخورد اولیه با یک طرحی کلی ابتدا آن را اسکن میکنند و با استفاده از همین سلسله مراتب بصری قسمتهای مهم این طرح را استخراج و سپس آن قسمت های مهم را موشکافانه تر بررسی میکنند تا به مقصود و هدف خود برسند.

هرچند کاربرد اولیت بندی یا سلسله مراتب بصری از ضروریات یک طراحی کاربر پسند و UX قوی است اما نحوه کاربرد و اینکه با کدام عنصر بصری و به چه شکل سلسله مراتب بصری را ایجاد کنیم در حوزه خلاقیت قرار میگیرد. از این او استفاده خلاق از سلسله مراتب بصری نیز یکی از ارکان طراحی سایت خلاقانه به شمار می‌آید.

3- واکنش‌گرا بودن طراحی سایت خلاقانه

تصور کنید از شما بخواهند به عنوان یک معمار در یک خانه 250 متری 3 اتاق خواب دربیارید . قطعا برای شما به عنوان یک آرشیتکت کارکشته کار سختی نخواهد بود. اما اگر ابعاد زمین 80 متر باشد، قضیه کمی متفاوت می‌شود. اینجاست که خلاقیت می‌تواند کارگشا باشد. در دنیای طراحی سایت نیز فقط با خلاقیت و شکستن مرز کلیشه‌ها می‌توان تمام آنچه که در اندازه  صفحه یک کامپیوتر رومیزی در معرض دید کاربر قرار می‌گیرد را در یک صفحه موبایل به او عرضه کنیم. طراحی واکنش‌گرا (Responsive Design) به این معنی است که سایت به طور خودکار اندازه و چینش خود را با توجه به اندازه صفحه‌نمایش کاربرتنظیم می‌کند.

4- سرعت بارگذاری بالا

طراحی سایت خلاقانه - افزایش سرعت سایتدر حال حاضر سرعت بارگذاری یکی از عوامل کلیدی برای موفقیت هر وب‌سایت در جذب مخاطب است. گوگل با معرفی مفهومی به نام Core web vitals در سال 2020 که در آن پارامترهایی مانند Largest Contentful Paint (LCP) ،  First Contentful Paint(FCP) و غیره… نقش مهمی در تعیین جایگاه وب سایتها در نتایج جستجو دارند، علاوه بر تعریف جدیدی از سرعت بارگزاری،  اهمیت آن را دوچندان کرد.

بارگذاری کند و زمان زیاد برای به نمایش درآمدن محتوای سایت یکی از دلایل عمده ترک سایت توسط کاربران است  از این رو باید تا حد امکان این زمان را کاهش داد.  برای بهبود سرعت سایت، میتوان از راهکارهایی مانند  فشرده‌سازی تصاویر، کاهش تعداد درخواست‌های HTTP و بهینه‌سازی کدهای CSS و JavaScript استفاده کنید. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله FCP چیست روش‌های بهینه‌سازیFCP با هدف بهبود سئو  را مطالعه نمایید.

5- رنگ‌ها و تایپوگرافی مناسب

طراحی سایت خلاقانه رنگها و فونتهاانتخاب پالت رنگ مناسب و هماهنگ با برند و کسب‌وکار می‌تواند تجربه کاربری را به شدت بهبود دهد. در انتخاب رنگ‌ها علاوه بر جذابیت باید به پیامی که از نظر روانشناسی به مخاطب ارسال  می‌کند  توجه کرد.  اگر می‌خواهید بیشتر با تکنیک‌های انتخاب رنگ آشنا شوید پیشنهاد می‌کنم مقاله راهنمای جامع انتخاب رنگ برای طراحی سایت و تئوری رنگ ها را مطالعه نمایید.

تایپوگرافی اصلی ترین قسمت سایت است. در یک سایت این کلمات و جملات هستند که پیام ما را به مخاطب انتقال می دهند. گاهی شکل ظاهری یک فونت هم میتواند حاوی پیام باشد . مانند تایپفیس های شبیه دستخط که نشان از صمیمیت و خودمانی بودن را تداعی میکند. متاسفانه در وب فارسی مقله تایپوگرافی کمی مورد بی مهری قرار گرفته در صورتی که یکی از ابزارهای با پتانسیل بالا برای طراحی سایت خلاقانه است. در ادامه به چند مورد برای کاربرد تایپوگرافی در طراحی یک سایت خلاقانه را بررسی می‌کنیم

خوانایی: هرتایپ فیس ممکن است چندین وزن و یا فونت متفاوت باشد باید مطمئن باشیم تمام اشکال تایپ فیس انتخابی برای کاربر به راحتی قابل خواند باشد مانند فونت یکان بخ یا ایران سنس

تنوع فونت: در انتخاب تایپ فیسی برای سیستم تایپوگرافی  تنوع فونتهای آن را در نظر داشته باشید . این مورد دست شما را برای ایجاد یک سیستم دیزاین قوی و خلاقانه تر باز می گذارد.

شکل ظاهری: به طور کلی فونتها را می توان در 4 شکل کلی نسخ، سنس، هندسی و دست نویس طبقه بندی کرد. فونتهای نسخ بیشتر برای صنایع چاپی مانند کتاب و مجلات استفاده می شوند و برای راحتی در حروفچینی طراحی می شوند و با تمام تغییراتی که داشتند همچنان حس و حال خوشنویسی دارند.

فونتهای سنس هرچند اسکلت فونت نسخ را دارند اما نسبت به فونتهای نسخ جزییات تزینی کمتری داشته و برای راحتی خوانش و خانایی بالا در برنامک های موبایلی، وب سایت و به طور کلی تجهیزات دیجیتالی کاربرد دارند. فونت‌های هندسی همانطور که از نامشان پیداست هندسه خودشان را دارند و به طور کلی نگارش آنها از قواعد نگارش سنتی تبعیت نمی‌کند و به همین دلیل برای طراحی پوسترها، تایپوگرافی و طراحی خلاقانه عالی هستند فونت های کلمه، پیدا و یکان بخ از این دسته فونتها هستند. فونتهای دستنویس هم که از نامشان مشخص است بیشتر شبیه دستخط و دست نوشته هستند به همین دلیل کمتری خوانایی را در میان فونتهای دیگر دارند.

6- طراحی تعاملی و انیمیشن‌های کاربردی

طراحی سایت خلاقانه میکرواینتراکشندر مقاله میکرواینتراکشن ها در طراحی سایت – جزییاتی کوچک با تأثیری بزرگ  اهمیت استفاده ازانیمیشن‌های ساده و تعاملی را بررسی کردیم. افزودن این تعاملات به سایت می‌تواند تجربه کاربری را جذاب‌تر و پویا کند. البته این ریز تعاملات باید به‌گونه‌ای باشند که تنها به عنوان یک ابزار کمک‌کننده عمل کنند و نه اینکه باعث حواس‌پرتی کاربر شوند. برای مثال یکی از کاربردهای خلاقانه از این انیمیشن‌ها هدایت چشم کاربر به دگمه فراخوان و تأکید بر روی نقاط کلیدی است.

7- استفاده از فضای سفید به طور هوشمندانه در طراحی سایت خلاقانه

طراحی سایت خلاقانه - فضای سفیدفضای سفید (یا منفی) در طراحی سایت به معنای فضاهای خالی میان اجزای مختلف سایت است که اغلب نادیده گرفته می شود. فضای سفید در طراحی باعث می‌شوند اجزای  سایت تنفس کند و محتوای آن به راحتی قابل خواندن و هضم باشد. فضای سفید  می تواند به عنوان یک ابزار مهم اصول UX مانند مجاورت، منطقه مشترک و تاکیید به کار رود. فضا سفید همچنین  باعث افزایش تمرکز کاربر بر روی محتوا و کاهش شلوغی سایت می‌شود.

8- فراهم کردن راه‌های ارتباطی راحت با مشتری

طراحی سایت خلاقانه - ارتباط آسان با مشتریانیکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که هر وب‌سایت باید داشته باشد، راه‌های ارتباطی راحت با مشتریان است. کاربران باید بتوانند به راحتی با تیم پشتیبانی یا کسب‌وکار ارتباط برقرار کنند. این ارتباط می‌تواند از طریق چت آنلاین، ایمیل، فرم تماس یا شبکه‌های اجتماعی باشد. برای مثال می توانید یک منطقه ثابت در سایت را به شماره های تماس اختصاص دهید به صورتی که با اسکرول کردن جابه جا نشود.

9- استفاده از تصاویر با کیفیت و مرتبط

طراحی سایت خلاقانه - تصاویر با کیفیتبعد از متن تصاویر مهمترین  نقش در انتقال مفاهیم و پیام را بر عهده دارند . استفاده از تصاویر مفهومی و مرتبط می تواند سایت شما را متمایز تر کند. همچنین استفاده از فیلترهای مختلف. چهارچوب‌های نگه دارنده تصویر به اشکال مختلف و تلفیق چند عکس می تواند روشهایی ایده‌آل برای  طراحی سایت خلاقانه باشد. اما باید ت.جه داشته باشید که در کنار حفظ کیفیت تصاویر حجم آنها را به صورت بهینه نگهدارید تا سرعت لود آنها باعث افزایش سرعت کلی لود سات نشود برای همین توصیه میکنم مقاله 5 نکته کلیدی برای بهینه‌سازی تصاویر در طراحی سایت و افزایش سرعت بارگزاری را حتما مطالعه کنید

10- تمرکز بر بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)

طراحی سایت خلاقانه سئوحتی اگر بهترین و خفن ترین صفحه سایت را به لحاظ UI  و UX طراحی کنید اما آن صفحه برای موتورها جستجو غیر قابل دسترس یا نامفهوم باشد عملا کاری بیهوده انجام داده اید. طراحی سایت باید به گونه‌ای باشد که برای موتورهای جستجو (SEO) بهینه‌سازی شود. این به معنای استفاده از ساختار URL مناسب، متا تگ‌ها، عناوین مناسب و برچسب‌های تصویر است. همچنین، طراحی سایت باید به گونه‌ای باشد که سرعت بارگذاری بالا، تجربه کاربری خوب و قابلیت نمایش درست طرح در تمام دستگاه‌ها را تضمین کند.

نتیجه‌گیری

طراحی سایت خلاقانه تنها طراحی ظاهری زیبا  و یا متفاوت نسیت ، بلکه  بیشتر به معنی یافتن راه حل های بهتر برای حل مشکلات است. بهبمود  تجربه کاربری، بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (SEO) و افزایش نرخ مخاطبان به مشتری نتیجه یک طراحی سایت خلاقانه و موفق است. با پیروی از این 10 قانون طلایی، می‌توانید وب‌سایت‌هایی طراحی کنید که کاربران عاشق آن‌ها شوند و در نتیجه باعث افزایش نرخ تبدیل و موفقیت کسب‌وکار شما خواهند شد.

نوشتهٔ پیشین
میکرواینتراکشن ها در طراحی سایت – جزییاتی کوچک با تأثیری بزرگ
نوشتهٔ بعدی
چک لیست طراحی فرم های احراز هویت : 6 مرحله مهم در طراحی فرآیند احراز هویت
عباس عباس زاده
من عباس هستم عاشق حوزه طراحی UI, UX فیلم های فانتزی و البته قهوه مراکشی . اینجا هستم تا آموخته هایم را با شما به اشتراک بگذارم و یاد بگیرم.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

میکرواینتراکشن ها در طراحی سایت – جزییاتی کوچک با تأثیری بزرگ
چک لیست طراحی فرم های احراز هویت : 6 مرحله مهم در طراحی فرآیند احراز هویت
تصویر پس زمینه، طرحی است از کاشی‌های سقف و زیر گنبد عظیمِ یکی از شاهکارهای معماری اصفهان، مسجد شاه اصفهان که به دست استاد به نام خطاطی و مینیاتور  رضا عباسی در دوره شاه عباس صفوی آفریده شده است.

نوشته‌های تازه

  • راهنمای اصول طراحی فرم تماس با ما 4 خرداد 1404
  • اصول طراحی UX و UI برای سالمندان 15 اردیبهشت 1404
  • چک لیست طراحی فرم های احراز هویت : 6 مرحله مهم در طراحی فرآیند احراز هویت 25 فروردین 1404
  • 10 قانون طلایی برای طراحی سایت خلاقانه 29 بهمن 1403

اطلاعات تماس

manager@manaid.com
09132247398
شهر گنبدهای فیروزه ای، اصفهان، خانه اصفهان، میدان نگهبانی، کوی 20 پلاک 12 واحد 1

© 2023تمام تصاویر، مطالب و ایده های استفاده شده برای آژانس خلاقیت مانایید محفوظ است

ما برای آسایش شما از کوکی ها استفاده میکنیم تا بتوانیم بهتر به شما خدمات رسانی کنیم. این کار برای شما هیچ دردسری ایجاد نمیکند