09913096959
support@manaid.com
SVG logoSVG logo
  • خدمات طراحی UI و UX
  • خدمات طراحی وب سایت
  • درباره ما
  • تماس با ما

اثر شیب هدف (Goal gradient effect)

  1. خانه
  2. اصول و قوانین طراحی UX
  3. اثر شیب هدف (Goal gradient effect)
16شهریور1401
نوشته های دیگر
5-visual-design-principle

5 اصل از اصول مهم UI در طراحی بصری به سبک رامبراند

اثر زیبایی شناسی کاربردی در طراحی سایت (Aesthetic Usability Effect)

10 قانون طلایی برای طراحی سایت خلاقانه

قانون هیک (Hick’s Law)

کاربرد requestAnimationFrame

اثر شیب هدف به زبان خودمونی میگه هر چی به هدف نزدیک تر بشی تمایل برای دستیابی به هدف هم بیشتر میشه. پس به عنوان طراح می بایست با استفاده از المان ها بصری کاربر را از میزان مراحل یا فعالیت باقیمانده مطلع کنیم و این کار را به گونه ای انجام بدیم که کاربر پس از انجام هر مرحله، برای به اتمام رساند وظایفش مشتاق تر باشه.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

Toggle
  • تاریخچه:
  • چطور از این قانون استفاده کنیم؟
  • جمع بندی
  • منابع

مثال:

در تصویر زیر سیستم خرید شارژ یکی از اپراتورها را مبینیم که کل مراحل کار و مرحله کنونی کاربر را نشان می دهد. بنابراین کاربر می دونه چه تعداد فعالیت انجام داده و چه تعداد فعالیت برای انجام دادن باقی مانده.

چند نکته کلیدی:

  • نمایش میزان پیشرفت به صورت مصنوعی کاربر را به ادامه یک کار و به سرانجام رساندن آن تشویق میکند
  • هرچه کاربران به اتمام یک کار نزدیکتر باشند ، سریعتر تلاش می کنند.
  • انگیزه را می توان با نمایش بصری پیشرفت و تکمیل افزایش داد مثلا. استفاده از نوار پیشرفت

.

شیب هدف-نوار پیشرفت
نوار پیشرفت یک المان بصری موثر برای نشان دادن میزان پیشرفت کار

اثر شیب هدف به زبون خودمونی میگه هر چی به هدف نزدیک تر بشی تمایل برای دستیابی به هدف هم بیشتر میشه.

تاریخچه:

فرضیه  goal-gradient، که در ابتدا توسط کلارک هول رفتار شناس، در سال 1932 ارائه شد و بیان می کند که تمایل به نزدیک شدن به هدف با نزدیکی به هدف افزایش می یابد. در یک آزمایش کلاسیک که این فرضیه را آزمایش می‌کند ، هول (1934) دریافت که موش ها وقتی در کوچه مستقیم از قسمت شروع  به سمت غذا می روند ، به تدریج سریعتر می دوند.

کلارک لئونارد هول ، رفتارشناس آمریکایی ، فرض کرد که اثر گرادیان تمایل به افزایش تلاشها هنگام نزدیک شدن به هدفی است که در مجاورت باشد. هال تئوری خود را با آزمایش موش ها در یک پیچ و خم آزمایش کرد. وی نتیجه گرفت که این جوندگان با نزدیک شدن به انتهای مسیر و دریافت جایزه (یک تکه پنیر) سریعتر از ابتدای مسیر می دوند.

در سال 2006 ، کیوتز ، اورمینسکی و ژنگ در مقاله خود با عنوان فرضیه هدف-تدریجی احیا شده، صادق بودن این فرضیه در مورد انسانها نیز ثابت نمودند .

 

چطور از این قانون استفاده کنیم؟

  • برای فرآیندهای پیچیده و طولانی مانند پروسه خرید یک محصول، تکمیل یک فرمو … بهتر است با ایجاد یک نشانگر بصری، کاربر را از تعداد مراحل کار مطلع سازیم.
  • مطمئن شوید تعداد مراحل زیاد نباشد. مراحل را ساده و در تعداد کم طراحی کنید تا کاربر برای انجام آن راغب شود.
  • در صفحه وبلاگها با یک نشانگر مشخص کنید که تا انتهای مطلب چقدر باقی مانده است
  • همچنین در ارایه کورسهای درسی با نشانگرها نواری یا حلقه ای می توانید میزان دورس طی شده و باقیمانده را نشان دهید.
  • سع کنید در اپلیکشن یا وب سایت خود با امتیاز دهی به فعالیتها کاربر و ارایه پاداش در قبال میزان مشخصی از امتیازات کاربر را برای مراجعه مجدد راغب کنید.
  • در اپلیکشنها یا وب سایتهایی که کاربر باید به صورت روزانه کارهایی ارایه کند می توانید با ردیابی و ذخیره فعالیتهای کاربر و ارایه آنها او را به ادامه فعالیت بیشتر ترغیب کنید. وب سایت ویرگول در انتهای سال  فعالیتهای کاربر را با اعداد جالبی مانند میزان افزایش سرانه مطالعه کشور! و یا جلوگیری از قطع چه تعداد درخت! در قالب یک ویدیو به خوبی این قانون را به کار گرفته است.
    شیب هدف-گام شمار
    استفاده از کامپوننت های مناسب جهت نمایش مراحل اجرا شده و مراحل باقیمانده به کاربر

جمع بندی

سه روش برای استفاده بهتر از این قانون

1- تجسم عینی پیشرفت:

پیشرفت قابل مشاهده در هر نوع فعالیت برای توسعه و تکمیل کار ضروری است. اگر نتوانیم ببینیم که به سمت هدفی در حال حرکت هستیم ، پس احتمالاً تسلیم خواهیم شد. به همین دلیل تجسم سفر و تلاش ما برای تحریک رفتار گرادیان ضروری است.

The Interaction Design Foundation یک سکوی یادگیری الکترونیکی که مجموعه ای جالب از مجمعه ای از تکنیک های طراحی رفتاری (behavioural design) را برای کمک به با انگیزه نمودن  دانشجویان ایجاد می کند. مثلا ، فراگیران می توانند پیشرفت دوره خود را با پشت سر گذاشتن نقاط عطف مختلف ، از جمله گذراندن 70٪ ، بیش از 10٪ و 100٪  یا بهترین در کلاس ، به صورت بصری مشاهده کنند .

2- فعالیتی سرگرم کننده و حاوی پاداش، احتمال سرمایه گذاری مخاطبان و همچنین بازدید مجدد آنها را افزایش می دهد. در خرده فروشی ، برنامه های وفادار سازی اغلب با تکنیک های بازی سازی (gamification )، از جمله امتیازات و پاداش ها ، برای تقویت این قانون در میان مشتریان طراحی می شوند. مانند امتیازاتی که دیجی کالا به ازای هر خرید به کاربران خود اعطا می کند.

شیب هدف- کاربرد المانهای بصری
کاربد المانهای بصری در یک برنامه سلامتی برای نشان دادن میزان پیشرفت به منظور ترغیب کاربر

 

3- ردیابی فعالیت(Activity tracking)

اپلیکشنهای  سلامتی و تناسب اندام روش های نوینی برای ردیابی فعالیتهای کاربر مانند میزان مسافت طی شده در طول یک زمان مشخص، کالری مصرف شده و  …  در حالات مختلف ارایه می کنند. برنامه های تمرینی شخصی ، مشاوره تغذیه و بازخورد سایر مخاطبان در جامعه مجازی  انگیزه های اصلی برای تقویت این قانون ایجاد میکنند.

منابع

Laws of UX | uxdesign

نوشتهٔ پیشین
قانون فیتز (Fitts law)
نوشتهٔ بعدی
قانون هیک (Hick’s Law)
عباس عباس زاده
من عباس هستم عاشق حوزه طراحی UI, UX فیلم های فانتزی و البته قهوه مراکشی . اینجا هستم تا آموخته هایم را با شما به اشتراک بگذارم و یاد بگیرم.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

قانون فیتز (Fitts law)
قانون هیک (Hick’s Law)
تصویر پس زمینه، طرحی است از کاشی‌های سقف و زیر گنبد عظیمِ یکی از شاهکارهای معماری اصفهان، مسجد شاه اصفهان که به دست استاد به نام خطاطی و مینیاتور  رضا عباسی در دوره شاه عباس صفوی آفریده شده است.

نوشته‌های تازه

  • راهنمای اصول طراحی فرم تماس با ما 4 خرداد 1404
  • اصول طراحی UX و UI برای سالمندان 15 اردیبهشت 1404
  • چک لیست طراحی فرم های احراز هویت : 6 مرحله مهم در طراحی فرآیند احراز هویت 25 فروردین 1404
  • 10 قانون طلایی برای طراحی سایت خلاقانه 29 بهمن 1403

اطلاعات تماس

manager@manaid.com
09132247398
شهر گنبدهای فیروزه ای، اصفهان، خانه اصفهان، میدان نگهبانی، کوی 20 پلاک 12 واحد 1

© 2023تمام تصاویر، مطالب و ایده های استفاده شده برای آژانس خلاقیت مانایید محفوظ است

ما برای آسایش شما از کوکی ها استفاده میکنیم تا بتوانیم بهتر به شما خدمات رسانی کنیم. این کار برای شما هیچ دردسری ایجاد نمیکند